Nyhedsbrev September 2020

Nyhedsbrev september 2020

Kære alle

Så er de første par uger i vores fælles landsbyordnings første leveår gået. Vi er startet op efter en god varm sommer i en virkelighed, hvor vi må erkende, at Covid-tiden fortsat er en del af vores hverdag. En hverdag, hvor der stadig er retningslinjer, vi skal følge, krydret med vores alles sunde fornuft.
Flere steder på skolen er gangene blevet malet, og i den næste tid vil vi også få malet mellemtrinnets og udskolingens lokaler og få skiftet nogle af de møbler ud, som er slidt ned. Jeg mærker en blomstrende optimisme, både blandt elever, forældre og landsbyordningens personale. En optimisme, der fortæller mig, at vi er på rette vej. En vej jeg ser frem til at følge i tæt følgeskab med vores nye Landsbyordningsbestyrelse.

Ny stemme i telefonen

Jer, der har været forbi kontoret eller ringet til os, har oplevet et nyt ansigt/stemme i forreste linje. Det er Louise Hansen, som vi fra mandag den 17. august har ansat som sekretær i Landsbyordningen. Jeg er sikker på, det bliver rigtig godt og, at I vil opleve, at telefonen bliver taget lidt oftere, end den er blevet i den periode, hvor vi har været uden sekretær. Velkommen til Louise og tag godt imod hende.

Indskrivning til 0. klasse

Indmeldelsen til kommende 0. klasse er åben. Skolegruppen i vores børnehave er allerede kommet godt i gang. En gang om ugen deltager vores børnehave-klasseleder, Jonna, i skolegruppen. Det er et af de mange nye tiltag, vi har sat i værk fra dette skoleår for at sikre en god og tryg overgang for vores børn fra børnehave til skole. Vi arbejder på at få lavet forskellige andre faste aktiviteter for børnehavebørnene her på skolen. Blandt andet arbejder vi på, at børnene fra børnehaven kommer på biblioteket her i Horslunde og låner bøger. Vi arbejder også på at lave en fast fortællerdag, hvor der vil være en lærer fra skolen, der fortæller eller læser en historie for børnene på skolens bibliotek.
Hvis du som forælder ønsker at besøge landsbyordningens skole inden indskrivning og evt. få en snak med undertegnede, er du meget velkommen til at aftale besøg ved at ringe til kontoret på 5467 7090.
Hvis du ønsker at skrive dit barn ind, kan du gøre det ved at klikke på dette link:  https://indskrivning.dk/default.aspx

Landsbyordningsbestyrelse

Der har været valg til første selvstændige bestyrelse i vores Landsbyordning, og vi har fået samlet en stærk bestyrelse, som giver os en kærkommen mulighed for at rykke endnu tættere sammen og skabe den landsbyordning, der giver dig som forælder det bedste tilbud til dit barn, uanset om dit barn skal i dagpleje, børnehave, skole, SFO eller SFO2. Bestyrelsen ser jeg som et stærkt fundament i det, jeg er sikker på, er det naturlige og rigtige første valg som tilbud til dit barn. Bestyrelsen har første møde den 16. september.
Bestyrelsen er sammensat af (i vilkårlig rækkefølge):
Tina Olsen
Samantha Graakjær
Karina Pedersen
Tina Andresen
Tina Bengtson
Anita Andreasen
Bo Rasmussen
Betina Refsgaard

Følgende er suppleanter i bestyrelsen:
Dina Flint
Allan Hovmand Andersen
Stinne Petersen
Lene Jensen

Status på Covid-tiden

I har nok læst, set og hørt, at der fortsat kommer forskellige stramninger i forsøget på at mindske smittespredningen af Covid-19. Vi skal fortsat holde passende afstand og begrænse antallet af forskellige voksne på vores matrikel. Der skal fortsat gøres ekstra rent og sprittes af, og vi skal fortsat vaske hænder urimeligt mange gange i løbet af en dag. Et af de nye tiltag, der er iværksat, er brugen af mundbid/visir, når man benytter offentlig transport, hvis man er over 12 år. Det gør også, at vi som skole skal bruge visir/mundbind, når vi transporterer os rundt i det ganske danske land med en skoleklasse eller to.
Vi har også fortsat udeordning i frikvartererne, og jeg vil gerne opfordre til, at I sørger for, at jeres børn har tøj med, der passer til årstidens vejr. Det betyder regntøj og evt. gummistøvler, da det er en fantastisk leg at hoppe i vandpytter. Vi skal også fortsat begrænse uddelingen på fødselsdage mm. og hvis der skal deles noget ud, så skal det være indpakket fra butikken (altså ikke hjemme-bag), ligesom det også vil være de voksne i klassen, der deler det rundt.

Aflysning

Desværre ser vi os nødsaget til at aflyse vores deltagelse i årets høstfest, da der fortsat er et loft over antallet af personer, der må være samlet. Vi håber, at vi for muligheden for at råde bod på vores manglende deltagelse med et arrangement senere i dette skoleår, hvor vi kan invitere jer alle indenfor hos os og vise jer noget af det, vi arbejder med.

Nyt tilbud i Horslunde

Som nogle af jer sikkert har læst i avisen eller i referater fra Børne- og skole udvalgets politiske møder, så rykker der flere fantastiske elever ud til os i Horslunde. Det er nemlig politisk besluttet, at Lolland kommunes skoletilbud for børn med ASF skal rykke fra Blæsenborg afdelingen til Horslunde Landsbyordning. Tilbuddet vil fortsat høre under specialskolens ledelse, hvor Jørgen Danielsen sidder for bordenden, men der vil være et tæt samarbejde, som jeg er sikker på, vil komme alle elever til gavn her på vores Landsbyordning. Det er, set fra min stol, en helt fantastisk mulighed, både for at gøre brug af de lokaler vi nu en gang har her i Horslunde, men også for at skabe et endnu mere inspirerende og udviklende læringsmiljø for alle børn, i et samvær med nærvær.

De bedste hilsner

Vikki Jensen