Om børnehaven

Horslunde Landsbyordning børn fra børnehaven saver i træ

Børnehaven Horslunde Landsbyordning

Vi lægger vægt på, at der skal være en god og positiv atmosfære i huset, og vi gør, hvad vi kan, for at børn og forældre altid føler sig velkomne i institutionen. Alt sammen i et samvær med nærvær.

I børnehaven på Hans Fugls vej bygger vi oven på det fundament, der er skabt i starten af jeres barns liv, i et tæt samarbejde med jer forældre. Børnehaven er indrettet ud fra tanken om det positive læringsrum. Vi dyrker nærvær, hygge, glæde, omsorg og ikke mindst humor, og på den måde skaber vi motiverede børn, der har lyst til at lege og lære. Vi er med helt frem til skolestart, hvor vi sørger for en god og tryg overgang til skolen, hvor der er god plads til at boltre sig på - både inde og ude. Et naturligt flow mellem SFO, indskoling, SFO2, mellemtrin og udskoling sikrer, at alle kender alle og føler sig trygge. Vi tror på, at et trygt sted at være er et godt sted at lære.

Hos os er det barnet, der er i centrum. Det betyder bl.a. at:

• vi mener, det er vigtigt, at børn og voksne bliver set
  • vi nærer omsorg for det enkelte barn og deres medbestemmelse
  • vi arbejder på at udvikle selvstændige børn, der tør tage udfordringer,  bliver sociale og giver oplevelser både til sig selv og andre
  • vi arbejder med sproget - det er ikke ligegyldigt, hvordan vi taler om og til børnene, og den viden benytter vi os af
  • vi arbejder på, at børn lærer at accepterer egne og andres følelser

I børnehaven er vi 55-60 børn fyldt med energi. Vi prioriterer, at de bruger dagen til at lege, bevægelse, opleve, hoppe, synge, spille, læse og lære, hvilket børn og voksne er sammen om.

Vi har de mest fantastiske udearealer, hvor der er en stor dejlig legeplads, der giver mange muligheder for forskellige lege. Vi lægger vægt på, at legepladsen er inspirerende for børnene at lege på.

Vi er en personale gruppe, der er glade for at arbejde i "vores" børnehave, og vi tager vores arbejde alvorligt. Vores entusiasme, humør, energi og sammenhold smitter. Vi er børnenes rollemodeller.

For at vedligeholde og udbygge vores faglige viden og følge med i udviklingen tager vi bl.a. på kurser, har pædagogiske dage og læser og diskuterer relevant faglitteratur. Endvidere har vi ind i mellem pædagogstuderende, som er med til at øge vores fokus på praksis.