Indsatser

Indsatser på Horslunde Landsbyordning

Overgange

Vi tager både jer forældre og jeres barn i hånden, når jeres barn fylder 6 måneder. Vi følger jer godt på vej, hjælper med, hvis noget bliver svært, hjælper med at komme ind på vejen igen og vi ”slipper” først, når jeres barn er blevet en stor elev, der går ud af 9. klasse. Hele denne ”rejse” bliver i et samvær med nærvær, udslagsgivende i forhold til at give eleven kundskaber og færdigheder, der forbereder til videre uddannelse og giver lyst til at lære mere. Det flow vi i samarbejde med jer forældre skaber omkring overgange fra dagpleje, børnehave, skole, SFO og SFO2 giver en tydelig rød tråd, som gør overgangen tryg og blid. Dagplejerne har deres gang i Landsbyordningens børnehave, så disse rammer bliver vante inden børnene starter der. Børnehaven benytter hallen ved skolen og deltager i forskellige arrangementer på skolen, såsom motionsdag, julepakkespil, morgensang og læsearrangementer, så børnene allerede før skolestart kender rammerne i skolen og har mødt de voksne.

For at sikre en god og tryg overgang fra Børnehave til skole vil vores børnehaveklasseleder være at finde i skolegruppen i vores børnehave to lektioner om ugen, ligesom vi kan se hende i 1. klasse i to lektioner om ugen, hvor hun skal følge 0. klasse med op i 1. klasse, så overgangen også her bliver så blid som mulig.
I vores 0. klasse kommer Lotte Vesterlund og underviser i dansk to lektioner om ugen, og Mette Hansen underviser to lektioner i matematik. Igen er det valgt for at sikre en sammenhæng mellem 0. klasse og 1. klasse.  For at understøtte overgangen fra indskoling til mellemtrin er 3. klasserne med i vores SFO2 en gang om ugen fra 1. januar, på den måde lærer de både børn og voksne at kende.

Holddeling

1., 2. og 3. klasse har parallellagt størstedelen af dansklektionerne samt alle matematiklektionerne, og der vil være en 4. lærer på i alle 26 lektioner om ugen. Når de store fag bliver parallellagt, får vi mulighed for at dele de 3 klasser ud fra pædagogiske, didaktiske og faglige vurderinger til fire hold for at understøtte elevernes faglige og sociale udvikling, hvilket kommer alle elever til gavn, både stærke og svage.

I 4. & 5. klasse er der 12 lektioner om ugen, hvor der vil være en tredje lærer tilknyttet de to klasser, og vi får dermed muligheden for at dele op i mindre hold og på den måde styrke de fagligt stærke elever og hjælpe eleverne, der har brug for lidt ekstra.

Svømmehal indskolingen

Hver onsdag klokken 12:00 bliver halvdelen af vores indskoling hentet med bus og transporteret i svømmehallen. Den ene onsdag er det 0. og 1. klasserne og den anden onsdag er det 2. og 3. klasserne. Det betyder, at eleverne i indskolingen først har fri klokken 14:30 denne dag. Det er en del af vores understøttende undervisning. Vi ser det som en god måde at få bevæget os på, og da vi er omgivet af vand, er det vigtigt, at børnene bliver fortrolige med dette. Den gruppe af elever, der er tilbage på skolen, vil indgå i aktiviteter med bevægelse som centrum.

LØFT

Til eleverne fra 4. – 9. klasse har vi oprettet et ”stort” hold. Et hold der giver mulighed for at blive løftet fagligt, eller blot et alternativt tilbud i nogle timer i løbet af en uge. Tilbuddet er en kombination mellem, at elever bliver taget ud af klassen og at ekstra personale/viden bliver tilført klassen. For nuværende består tilbuddet af ca. 54 lektioner pr. uge, hvilket svarer til, at vi er næsten to personaler ekstra på hver dag.

LKT

Vi har ca. 10 LKT timer pr. uge her på Horslunde Landsbyordning. De bliver brugt til forskellige tiltag, hvoraf nogle nævnes her:

I "Smagen af hygge og fællesskab" tilbyder vi at modtage små grupper af 4-6 elever, som går i madkundskab sammen med LKT-vejleder. Tiltaget er også tiltænkt for teambuilding på tværs af klassens elever. Nye relationer og venskaber- hvor herligt er det lige. Læring, kontakt og trivsel 😊
Et måltid er et udtryk for fællesskab - en situation hvor man er samlet om noget fælles, og hvad er bedre end at være samlet over et måltid mad!

Konfliktløsnings hold  - et hold hvor de elever, der er tilknyttet dette hold, ofte ryger ud i situationer, de har svært ved selv at finde gode løsninger på. Dette hold laver video optagelser, kun til brug for selv holdet, men hvor holdet ved fælles hjælp finder gode strategier til at løse konflikter.

Omsorgsgruppe

Legepatrulje