Nyhedsbrev juni 2020

Vi er nu så langt med planlægningen af næste skoleår, at jeg kan løfte sløret for nogle af de tiltag, der bliver iværksat det første år som selvstændig Landsbyordning. Det er noget, jeg har glædet mig til at kunne dele med jer, og jeg er sikker på, det vil gøre vores Landsbyordning til et helt unikt tilbud, der kan give det samvær med nærvær, som vi ønsker, til glæde og gavn for os alle, både børn og voksne. Jeg kan også løfte sløret for, hvem der skal undervise de forskellige klasser i henholdsvis dansk og matematik. Personalet har arbejdet hårdt og vil også have travlt fra nu og frem til ferien både med at give alle vores elever en god undervisning, men også med at gøre klar til næste skoleår: rydde op, flytte lokaler og planlægge næste års undervisning. Covid-tiden er forhåbentligt fortsat på tilbagetog sommeren over, og derfor håber og tror jeg på, at næste skoleårs opstart bliver på mere normaliserede vilkår end det, vi ser i dag.

Tiltag i vores indskoling (Team 1):

For at sikre en god og tryg overgang fra Børnehave til skole vil vores børnehaveklasseleder, Jonna Minorczyk, i kommende skoleår være at finde i skolegruppen i vores børnehave to lektioner om ugen. Jonna kan vi også se i 1. klasse i to lektioner om ugen, hvor hun skal følge 0. klasse med op i 1. klasse, så over-gangen også her bliver så blid som mulig.
I vores 0. klasse kommer Lotte Vesterlund og underviser i dansk to lektioner om ugen, og Mette Hansen vil komme og undervise to lektioner i matematik. Igen er det valgt for at sikre en sammenhæng mellem 0. klasse og 1. klasse.
1., 2. og 3. klasse har parallellagt størstedelen af dansklektionerne samt alle matematiklektionerne, og der vil være en 4. lærer på i alle 26 lektioner om ugen. Når de store fag bliver parallellagt, får vi mulighed for at dele de 3 klasser ud fra pædagogiske, didaktiske og faglige vurderinger til fire hold for at understøtte elevernes faglige og sociale udvikling, hvilket kommer alle elever til gavn, både stærke og svage.
Onsdag klokken 12:00 ca. tager vi i svømmehallen med vores indskoling. Vi har været så heldige at få tiden i Nakskov Svømmehal om onsdagen 12:30 – 13:30. Det betyder, eleverne i indskolingen denne dag har fri klokken 14:30. Turen i svømmehallen er en del af den understøttende undervisning. Vi ser det som en god måde at få bevæget os på, og da vi er omgivet af vand, er det vigtigt, at børnene bliver fortrolige med det.

Tiltag på vores mellemtrin og udskoling (Team 2)

Susanne Jørgensen, pædagog i vores nuværende S3 klasse, vil ud over sine opgaver som LKT-vejleder kommende skoleår også være tilknyttet mellemtrin/udskoling for at understøtte vores positive læringsfællesskab.
I 4. – 6. klasse er der 12 lektioner om ugen, hvor der vil være en fjerde lærer tilknyttet de tre klasser, og vi får dermed muligheden for at dele op i forskellige mindre hold og på den måde styrke de fagligt stærke elever og hjælpe eleverne, der har brug for lidt ekstra.
Til eleverne fra 4. – 9. klasse bliver der oprettet et ”stort” hold. Et hold der giver mulighed for at blive løftet fagligt, eller blot et alternativt tilbud i nogle timer i løbet af en uge. For nuværende er dette tilbud åbent i 10 lektioner om ugen, men vi arbejder på at øge det, hvilket jeg er sikker på, vi nok skal komme i mål med.

Fælles for alle

Vi har lige nu slået to lærerstillinger op, hvilket blandt andet er for at styrke vores indskoling med en ekstra lærer. Vi har allerede modtaget gode ansøgninger, hvilket giver os mulighed for at sætte det stærkeste hold til næste skoleår.
Inden vi blev overrumplet af ”Covid-tiden”, var vi her på Horslunde Landsbyordning i gang med et arbejde, hvor personalet blev inddraget i, hvordan vi hos os skal arbejde med Positive Læringsfællesskaber. En af de ting, jeg kan se af opsamlingerne fra møderne, er en usikkerhed på, om vi har kompetencerne, der er brug for i forhold til elever, der måske ikke reagerer, som de elever vi ellers ser i hverdagen, og det er uanset, om det er fagligt stærke eller svage elever. Derfor vil vi bruge to dage i uge 32 med opstarten på et kompetence-udviklingsforløb med hele personalegruppen, hvor alle bliver klædt på med specialpædagogiske værktøjer, blandt andet inden for autismepædagogik, men også generelle værktøjer i forhold til at lede et klasserum, når der er elever med forskellige behov. Kompetenceudviklingen vil fortsætte som en naturlig del af vores møder på skolen henover skoleåret.

Lærer fordeling i dansk/matematik

0. klasse    Børnehaveklasseleder: Jonna Minoczyk
1. klasse    Dansk: Mette Hansen         Matematik: Lotte Vesterlund
2. klasse    Dansk: Jannie Ottosen       Matematik: Peter Frøslev
3. klasse    Dansk: Lotte Vesterlund    Matematik: Mette Hansen
4. klasse    Dansk: Christina Jessen    Matematik: Thomas Hansen
5. klasse    Dansk: Anne-Sophie Weymelka    Matematik: Pia Kadziola
6. klasse    Dansk: Thomas Gustafsen     Matematik: Karsten Sandau
7. klasse    Dansk: Peter Frøslev        Matematik: Karsten Sandau
8. klasse    Dansk: Christina Jessen    Matematik: Thomas Hansen
9. klasse    Dansk Thomas Gustafsen     Matematik: Pia Kadziola

Der er naturligvis også sat lærere på i de øvrige fag. Det vil fremgå af skemaerne, der sendes ud inden ferien.

Vejledere

Læse-vejleder:        Lotte Vesterlund
Matematik-vejleder:        Karsten Sandau
IT-vejleder:        Anne Bodil Rasmussen
LKT-vejleder:        Susanne Jørgensen

Omsorgsgruppe:        Anita Engel & Camilla Schlander

Tovholdere

Team 1:            Lotte Vesterlund
Team 2:            Thomas Gustafsen

Så snart vi har skemaerne mm. færdige, vil I selvfølgelig modtage disse. Hvis I har spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte mig.