Forældresamarbejde

I Horslunde Landsbyordning prioriterer vi forældresamarbejdet højt. Forældrene er nemlig, som vi ser det, vores vigtigste samarbejdspartnere i det daglige. Det er dem, der overlader deres mest dyrebare til os hver morgen med en tillid til, at vi vil passe på "guldet" hele dagen, til de har mulighed for at hente igen.

Kernen i vores samarbejde med forældrene er gensidig respekt, åbenhed og tillid. Hvis forældre undres over oplevelser, de har haft i børnehaven, så ønsker vi, at de giver udtryk for dette, både de positive og de negative, så vi kan få en dialog og evt. lave justeringer.

Det er, og vil altid blive ved med at være forældrenes børn, men når forældrene overlader barnet hos os i en del timer hver dag, har vi voksne (forældre og personale) brug for hinanden til at varetage børnenes trivsel.

I børnehavetiden vil der altid være tre faste samtaler.

• Velkomst samtale
  • Tremånederssamtalen der handler om, hvordan det har været for barn/forældre at starte i børnehave, og hvordan barnets trivsel er pt. Vi har udarbejdet en spørgeguide som forældrene får med hjem forud for samtalen. Forældrene får også en bog med hjem, som I kan læse med deres barn. Bogen læser vi også for børnene i børnehaven, det giver en sammenhæng mellem børnehaven og hjemmet og en bevidsthed om, at barnets sproglige udvikling er et fælles ansvar.
  • Skolesnak i det år hvor barnet er skolesøgende. Typisk vil samtalen ligge i september/oktober.