Nyhedsbrev vinterferie 2021

Der er nu gået en uge, hvor vores 0.-4. klasser har været tilbage i skole. Alt er forløbet efter planen, og hvor har det været dejligt og livsbekræftende at møde jer på skolen igen. Når alt kommer til alt, giver det vel også kun mening at drive en skole, hvis der må komme børn på den. Vi har ekstra personale på, vi har fokus på noget af det, vi alle har savnet ved skolen, og så har vi selvfølgelig nydt snevejret.

Horslunde Landsbyordning elev læser bog i læsehulenHorslunde Landsbyordning drenge fra indskolingen viser stolt en snemand

Fredag har vi afholdt fastelavn for vores elever i 0.-3. klasse, i vores ”bobler” selvfølgelig. Der var smil, der var glæde, der var udklædning, der var fastelavnsboller og kakao. Der blev spist snørebånd, danset stoledans, sunget sange og bidt til bolle og der blev slået hårdt til tønden.

Fastelavn - det er en herlig dag
og boller må vi ha!
Men hvor skal vi få boller fra
når vi ingen penge har?
Åh, giv os lidt på lommen,
det´ derfor vi er kommen!
Fastelavn - gi´ den gas,
i min bøsse er der plads!
Bar´ put i, bar´ put i,
for så bli´r jeg meget rig

Horslunde Landsbyordning indskolingen slår katten af tønden Horslunde Landsbyordning indskolingen synger fastelavnssange

4. klasserne har haft PC frie dage, hvor der har været spillet spil (analoge), leget i sneen, set film, lavet popcorn og så har de fredag fået fastelavnsboller og kakao. Ingen tvivl om at de har savnet kammeraterne, og de har nydt at være tilbage i skole, selvom det ikke er helt som før.

B.S. Ingemann har skrevet: I sne står urt og busk i skjul. Personligt synes jeg, den meget præcist sætter en smuk ramme om lyset og mørkets evige kamp, hvor lyset altid sejrer til sidst. Sidste vers lyder:

Giv tid! og åndens vinterblund
skal fly for herlig sommer;
giv tid!, og bi på Herrens stund,
- hans skønhedsrige kommer!

De, der spår om fremtiden, tager langt oftere fejl, end de, der udtaler sig om fortiden! Det er så meget nemmere at sige noget om det, der skete i går eller for en uge siden. Men lige nu, ville jeg ønske at jeg kunne spå, så jeg kunne fortælle jer alle, hvornår I må komme tilbage i skole, men jeg kan ikke spå. Men jeg vil gerne love jer, at så snart vi må åbne op, vil vi tage imod jer alle med åbne arme, for I er alle savnet, hver og en.

Vedr. kommende afgangsprøver er det nu meldt ud, at 9. klasserne skal til eksamen i mundtlig dansk, skriftlig dansk, mundtlig engelsk og skriftlig matematik. Alle øvrige prøver aflyses, det gælder også 8. klassernes valgfagsprøve. De fag, der har fået aflyst prøverne, får ophøjet den sidste standpunktskarakter til prøvekarakter.

I år har jeg skrevet en lille hilsen til vores kommende skolestartere, hvor jeg har inviteret dem og deres forældre til et møde på skolen. Det er sendt ud som brev sammen med lidt indhold til penalhuset.
Vi arbejder i øjeblikket på en bog, en blanding mellem en højtlæsningsbog og en malebog, der på et børnevenligt sprog beskriver overgangen fra børnehave til skole her i Horslunde Landsbyordning. Tanken er, at alle kommende skolestartere i vores skoledistrikt hvert år til august vil få den i deres postkassen sammen med en lille hilsen fra mig. Processen er i gang, men ikke færdig, jeg glæder mig til at kunne vise jer den.

Jeg vil gerne ønske jer alle en smuk vinterferie, og så må I passe på jer selv og hinanden.